.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با حضور معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع ؛
مراسم هفته پژوهش و فناوري در مازندران برگزار شد

خبرنگارشمال نیوز: رئیس دانشگاه مازندران گفت، : پژوهش زیربنای توسعه در عصر اطلاعات و اقتصاد دانایی محور است.

به گزارش خبرنگارشمال نیوز دربابلسر:دکتر احمد احمدپور رئیس دانشگاه مازندران در سیزدهمین دوره گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری استان مازندران که با حضور مهندس اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، مهندس جمشیدی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مازندران، روسای و پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و صاحب نظران استان مازندران در دانشگاه مازندران برگزار گردید گفت : پژوهش زیربنای توسعه در عصر اطلاعات و اقتصاد دانایی محور است.
رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه پژوهش از اساسي ترين نيازهاي بشري و زيربناي توسعه و بستري براي رشد و شكوفايي استعدادها ، ميداني براي بروز خلاقيت ها و مسيري مطمئن براي دستيابي به توسعه و خودكفايي علمي است. نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار، آنچنان برجسته و انکارناپذیر است که به جرات مي توان از آن به عنوان عامل محرک توسعه و ضامن پيشرفت در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست ياد كرد.
وی افزود : امروزه همه جوامع براي دست يافتن به اهداف و آرمان‌ها، پيشرفت و توسعه، اختراع و ابتکار و روش‌هاي بهينه زندگي تنها ازپژوهش و تحقيق سود مي‌جويند. خوشبختانه در سالهاي اخير با پيگيري سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه علمي، شاهد رشد قابل توجه توليدات علمي در كشور بوده‌ايم، ولي آنچه كه مي‌تواند اين رشد را به توسعه پايدار كشور گره‌ زده و موجب پويايي و اثربخشي مؤسسات علمي شود، مديريت هدفمند پژوهش در عرصه‌هاي مختلف علمي و صنعتی کشور است.
دکتر احمدپور در ادامه با اشاره به نقش پژوهش جهت دستيابي به قله‌هاي پيشرفت و استقلال اقتصادي و سياسي افزود : وابستگي چاره‌اي جز تكيه بر علم و دانش نيست بايد بر اساس آنچه در سند چشم انداز توسعه پيش بيني شده است به سمت توليد دانش و تبديل آن به فناوري و بدنبال آن توليد محصول صنعتي حركت نماييم. در حال حاضر كه ايران اسلامي با تكيه بر نعمتهاي خدادادي و همت والاي مردم و تلاش مسئولان دلسوز و متعهد به عنوان مستقل ترين و قدرتمندترين كشور منطقه مطرح است براي دستيابي به اهداف و آرمانهاي بلند نظام مقدس جمهوري اسلامي نيازمند توجه بيش از پيش به تحقيق و پژوهش است .
دکتر احمدپور به اهمیت پژوهش و تحقيق از دیدگاه قرآن و اسلام، به ذکر آیه 12 سوره جاثیه
“و سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض جمیعا منه ان ذلک لایات لقوم یتفکرون”
(و آنچه در آسمانها و زمین است تمام را مسخر شما گردانید و اینها همه از سوی اوست. در این کار نیز برای مردم با فکرت آیاتی کاملاً پایدار است)، آية 9 سورة زمر: " قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون انمايتذكراولوا الالبب. بگو اي رسول آنان كه اهل علم ودانشند با مردم جاهل نادان يكسانند؟ خردمندان متذكر مطلبند."، آية 185 سورة اعراف كه ميفرمايد: "أَوَ لَمْ يَنظُرُواْ فِي مَلَكُوتِ السَّمَـَوَ َتِ وَالأَْ رْض; آيا بر ملكوت آسمانها و زمين نظر نمي افكنيد" و آية 28 سورة فاطر: "يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـََّؤُا;از ميان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او ميترسند". اشاره کردند.
وی افزود : بطور خلاصه اگر بخواهیم اهمیت امر ﭘژوهش را از دیدگاه قرآن بیان کنیم شاید به آیه 2 سوره یوسف اشاره کرد:
إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون‏.
در این آیه شریفه خداوند تمامی هدف از انزال قرآن را ، متذکر شدن مردم، تعقل ، ﭘژوهش و تحقیق در مضامین این کتاب الهی بر می شمارد.
این همه نقش عجیب بر در و دیوار وجود هر که فکر نکند نقش بود بر دیوار
وی در ارتباط با انواع تفکر و اندیشه به ذکر روایتی اشاره نمودند : مقداد از ياران باوفاى على عليه السلام گويد: نزد (ابوهريره ) رفتم ، شنيدم مى گفت : پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: (يك ساعت فکر کردن بهتر از يك سال عبادت است .)
نزد (ابن عباس ) رفتم ، شنيدم گفت : پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: (فكر كردن يك ساعت بهتر از هفت سال عبادت است .)
نزديكى ديگر از اصحاب رفتم و شنيدم از قول پيامبر صلى الله عليه و آله مى گفت : (يك ساعت فکر کردن بهتر از هفتاد سال عبادت است .)
تعجب كردم كه هر كس به خلاف ديگرى نقل مى كند، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله رفتم و هر سه قول را نقل كردم .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: همه آن سه نفر راست مى گويند، سپس ‍براى روشن شدن مطلب آن سه نفر را خواست و آنها حاضر شدند، من هم بودم .
پيامبر صلى الله عليه و آله به ابوهريره فرمود: تو چگونه فكر مى كنى، عرض كرد: طبق آنچه خداوند در قرآن فرموده : (صاحبان خود در اسرار آفرينش آسمانها و زمين مى انديشند)
من هم درباره اسرار آسمان و زمين مى انديشم . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: (فكر كردن يك ساعت تو بهتر از يك سال عبادت است .)
سپس به ابن عباس فرمود: تو چگونه فكر مى كنى ؟ او در پاسخ گفت : (من درباره مرگ و وحشت روز قيامت مى انديشم ) پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: فكر كردن يك ساعت تو بهتر از هفت سال عبادت است .
بعد به آن صحابی فرمود: تو چگونه مى انديشى ؟ او در پاسخ عرض كرد: من درباره آتش جهنم و وحشت و سختى آن مى انديشم . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: فكر كردن يك ساعت تو بهتر از هفتاد سال عبادت است .
به اين ترتيب ، مسئله اختلاف در انواع تفكر و انديشه حل گشته و روشن شد كه پاداش فكر كردن بستگى به نيتها دارد.
ای برادر تو همه اندیشه ای مابقی خود استخوان و ریشه ای
چشم روشن ساز از اندیشه ها کارها بین ز ابتدا تا انتها
رئیس دانشگاه مازندران گفت : اهميت جايگاه و نقش پژوهش در پيشرفت كشور به اندازه اي مهم و استراتژيك است كه رهبر فرزانه انقلاب به كرات در جمع دانشگاهيان بر لزوم يادگيري علوم و فنون جديد و پايان دادن به وابستگي علمي رهنمود داده اند معظم له شجاعت علمی، نوآوری، پرهیز از نگاه تقلیدی به پیشرفتهای علمی غرب، «اعتماد به نفس شخصی و ملی» و پرکاری را ویژگیهای لازم استادان دانشگاهها برای ایفای وظایف سنگین خود دانسته و فرموده اند : علاج دردها و مشکلات کشور در پیشرفت علمی است.
دکتر احمدپور ادامه داد : ما به جهانيان ثابت كرده ايم كه هوش و استعداد ايراني بدون اتكا به هر كشور ديگري توانسته است به علوم مختلفي از جمله انرژي هسته اي، سلولهاي بنيادي و ..... دست يابد و از اين به بعد نيز به مدد وجود جواناني توانمند چون شما مي توان بر سرعت و جهش علمي افزود. نكته ديگري كه مناسب است همراه با فناوريهاي نوين و علوم جديد ، به آن دقت نماييم توجه بيش از پيش به علوم انساني و ورود در حوزه انديشه ورزي و نظريه پردازي است . علوم انساني به عنوان نقطه¬ اي اساسي تفکرات فلسفي و راهبردي يک تمدن همواره در تاريخ نقش بسزايي داشته است. تاريخ گواه است که انديشه کارآمدترين سلاح تمدن¬ها در تقابل با هم بوده است. از اين جهت علوم انساني مي¬تواند به مثابه ابزاري انسان¬شناسانه براي تهديد نرم جوامع ديگر واقع شود. در واقع بايد براي دستيابي به قله هاي پيشرفت و افق سند چشم انداز توسعه توجه همه جانبه به تمامي علوم داشته باشبم و بتوانيم رشد و پيشرفتي متعادل را رقم زنيم .
وی افزود : توسعه همه جانبه نظام مقدس جمهوري اسلامي و رسيدن به افق هاي پيش بيني شده در اسناد بالادستي، در سايه توسعه علمي و فناوري تحقق مي يابد و اين مهم جز از طريق نهادينه كردن فرهنگ پژوهشگري و فراهم كردن زمينه حضور و گسترش جدي دامنه پژوهش به لايه هاي مختلف جامعه ميسر نخواهد شد. نامگذاري شعار امسال هفته پژوهش تحت عنوان« پژوهش تقاضامحور و تولید دانش بنیان، زیر بنای اقتصاد مقاومتی» و قرابت آن با شعار سال توليد ملي، رسالت همه فعالان عرصه پژوهش كشور را مضاعف ساخته و مي طلبد كه توجه ويژه اي به امر پژوهش گردد.
ایشان در پایان به ذکر آمار ارایه شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC جمهوری اسلامی ایران به مقایسه وضعیت پژوهشی کشور بین سالهای 2005 تا 2011 پرداختند : کشور ما از رتبه 35 جهان در حوزه نانو در سال 2005 به رتبه هشتم در سال 2011 رسیده است در بخش انرژی های نو از رتبه 34 در سال 2005 به 12، در فناوری اطلاعات از 33 به 13، در حوزه آب از 33 به 14، در موضوع سلول های بنیادی از 32 جهان در 2005 به 18، در میکروالکترونیک از 37 به 20 و در زیست فناوری از 45 دنیا به 32 در سال 2011 دست یافته است.
در پایان از پژوهشگران نمونه استانی و کشوری دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان تقدیر به عمل آمد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.